Op zoek naar twee stoelen

Patrick Demarest

17/05/2021
Actua

'De Stoel' loopt als een trein in Lichtervelde. De Stoel, dit naar analogie met het gelijknamige populaire Eén-programma, werd in Lichtervelde sinds Hemelvaartsdag geïntroduceerd door Lichtervelde Koopt Lokaal en de Facebookpagina ‘Ge zie van Lichtervelde a je nog weet da...’  Vanaf nu willen de organisatoren, gezien het succes, op donderdag telkens twee stoelen laten opduiken op dezelfde locatie.

Het brein en de bezielers achter Lichtervelde Koopt Lokaal en de Facebookpagina ‘Ge zie van Lichtervelde a je nog weet da...’ zijn: Steve Van de Cappelle, Dries Dekeersgieter en Bart Vanmaele, hier samen bij de twee stoelen voor de gelegenheid geplaatst voor de Sint-Jacob de Meerderekerk. “Het idee is eigenlijk spontaan ontstaan en toen ik er met mijn twee vrienden oversprak, zagen zij het ook meteen zitten”, steekt Bart Vanmaele van wal “En toen we er enkele winkeliers en handelaars over aanspraken en hen vroegen of ze het zagen zitten om een prijs te schenken, vonden ook zij het een goed idee en sprongen meteen op de kar. We hebben zelfs al een reservelijst moeten aanleggen. (lacht)

Publiek enthousiast

“Toen we het project nog maar aan het uittesten waren, hadden we al meteen heel veel bekijks. Een groep fietsers riepen…. ‘hé, kijk eens….. de stoel staat in Lichtervelde’! Ze dachten waarschijnlijk dat het om de stoel ging van het gelijknamige programma op Eén”, pikt Steven in. “En toen in het weekend een teaservideo waarbij de stoel al een eerste keer door de Lichterveldse straten werd gereden, was het hek helemaal van de dam!”

De actie werd op Hemelvaartsdag afgetrapt en het was er meteen boenk op. “Dat het zo’n succes ging worden, hadden we zeker niet verwacht, vult Dries Dekeersgieter aan. “Vandaar dat we beslist hebben om voortaan elke donderdagavond – bij gunstig weer – twee stoelen op een niet nader bepaalde locatie te plaatsen en deze op sociale media te posten”, legt Dries uit. “Uiteraard vragen we ook net als in het TV-programma, dat de vinders van de stoel, ook een bepaald voorwerp mee te brengen. En wie als eerste in een van de stoelen zit, wint een prijs geschonken door een lokale handelaar”, besluit Bart Vanmaele die er nog aan toevoegt dat het initiatief voorzien is voor acht weken, telkens op donderdagavond als het weer gunstig is. Die termijn kan eventueel verlengd worden naargelang de grote van de prijzenpot.

Met de actie hopen Bart, Dries en Steve de lokale handel in de kijker te zetten en de mensen in coronatijden toch de mogelijkheid te bieden om wat sociaal contact op te bouwen en een beetje gezonde ontspanning te bieden. 

Handelaars die geïnteresseerd zijn om mee te werken kunnen nog steeds contact opnemen met de initiatiefnemers via lichterveldekooptlokaal@gmail.com . De initiatiefnemers geven nog mee dat er mondmaskers gedragen moeten worden en dat de social distancing gerespecteerd dient te worden in de omgeving van de stoel.
(EVT)