Gemeente Lichtervelde lanceert nieuwe website

Jenka Watteny

11/02/2024
Actua

Gemeente Lichtervelde lanceert nieuwe website met een uitgebreidere, online dienstverlening. Voor de burger verandert er visueel weinig. De kleuren, lay-out en structuur blijven, op een paar uitzonderingen na, hetzelfde. Op die manier hoeft de burger zich amper aan te passen en krijgt men er een snellere en veiligere website voor in ruil.

(Foto: Bart Vereecken, Els Kindt, Steven Bogaert, Mieke Vanneste) 


Els Kindt (Schepen van communicatie): 

“We werken continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Met deze nieuwe website kunnen we makkelijker inspelen op de behoeften en wensen van onze inwoners en ondernemers. Er is door onze diensten hard gewerkt om de website zo toegankelijk mogelijk te houden voor de bezoeker. De vernieuwde zoekfunctie speelt hierbij een cruciale rol en werkt op basis van zoekwoorden. De opbouw van de site gebeurde vanuit het standpunt van de burger en niet op basis van de bevoegdheden van de diensten.

Het e-loket werd uitgebreid

Els Kindt:

"Mensen die zich wat moeilijker kunnen verplaatsen of weinig tijd hebben om langs te komen, kunnen we dankzij het e-loket toch op een goede, correcte én veilig manier helpen. Uiteraard is de burger nog altijd welkom op het gemeentehuis. Documenten aanvragen kan nog steeds aan het loket, tijdens de openingsuren. De hoofdreden voor de ingebruikname van deze extra dienst, is een snellere service naar de burger toe. Daarnaast is het mooi meegenomen dat alle online aanvragen veilig gebeuren, wat een zekerheid met zich meebrengt voor de aanvrager en aangever."

Er zijn er een paar zaken die de burger al kon opmerken:

  • betere zoekfunctie: sneller, uitgebreider.
  • Toegankelijkere zoekfunctie: je hoeft niet meer te typen, je kunt je zoekopdracht nu ook inspreken.
  • Betere en meer overzichtelijke lay-out voor de digitale nieuwsbrieven.
  • Bekendmakingen staan allemaal gegroepeerd en je kunt makkelijk filteren.
  • Er is een nieuwe module rond ‘openbare werken’ waarbij je de grootste werken stap voor stap kunt opvolgen.
  • Verbeterde navigatie: structureel veranderden we de website op subtiele wijze waardoor de site gebruiksvriendelijker is.


In het kader van een betere online dienstverlening werd ook het e-loket fors uitgebreid.

Vanaf februari kan je een pak meer akten en attesten aanvragen via de nieuwe website.

Denk aan:

  • aangifte adreswijziging.
  • Attesten gezinssamenstelling en bewijzen van woonst.
  • Uittreksel strafregister.
  • Reistoelating voor minderjarigen.
  • Aanvragen akten van de burgerlijke stand.


Vernieuwde website: https://www.lichtervelde.be

Online dienstverlening: https://www.lichtervelde.be/eloket