Vief frist hun kennis rond het verkeersreglement op

Jenka Watteny

28/03/2023
vereniging

Omdat heel wat senioren van Vief Lichtervelde aangaven dat ze niet meer zo vlot omkunnen met de vele wijzigingen van het verkeersreglement, werd een namiddag georganiseerd om de kennis wat op te frissen. 

Onder begeleiding van Emily De Baes werd via een powerpoint uitleg gegeven over het verkeersreglement met aandacht voor de vele nieuwigheden die recent zijn ingevoerd. 

Noel Vlaemynck: "De uiteenzetting begon met de nieuwe verkeersborden en de borden die verdwijnen om dan verder te gaan naar het reglement op de openbare weg. Aan de hand van foto’s toonde ze verschillende verkeerssituaties waar werd stilgestaan bij wie hier voorrang had. Verder ging het over de fietszone, de fietsstraat en de zone met snelheidsbeperking max. 30 km/uur. Wanneer men zich in een fietszone bevindt, wordt dit telkens aangegeven via een verkeersbord op een paal of op de grond geschilderd. De snelheid in een fietszone bedraagt 30 km/uur voor iedere weggebruiker, auto’s, wielertoeristen,  speed-pedelec fietsen en fietsen met een batterij die maar max. 25 km/uur mogen rijden maar als ze bijtrappen veel sneller rijden. Emily gaf een mooie uitleg betreffende de fietsstraat waar de fietser voorrang heeft op iedereen. Men is verplicht achter de fietser te blijven, dit geldt zelfs voor de prioritaire voertuigen van politie, brandweer en ziekenwagens. Wanneer zij enkel met zwaailicht rijden zonder sirene moeten ze altijd de opgelegde wegcode volgen op de openbare weg. Dus een prioritair voertuig enkel met zwaailicht aan kan ook geflitst worden bij snelheidscontroles.

Er volgde ook uitleg over  waar de mensen bij file op de autostrade moeten rijden zodat de prioritaire voertuigen vlot door kunnen (met sirene en zwaailicht op). Ook werd de nodige aandacht gegeven aan de voorrang van rechtsregel in een zone 30 km/uur, in de snelheidsbeperking 30km/uur en vele andere wegen met een voorrangsteken hoofdweg of het teken van voorrang van rechts.

Zo gaf Emily een mooie heropfrissing van het verkeersreglement maar om zeker te zijn iets opgestoken te hebben werd een kleine schriftelijke proef afgenomen met een 20-tal vragen met drie meerkeuze antwoorden. Na gezamenlijk de vragen te hebben doorgenomen konden we toch zeggen dat 80% geslaagd was. Als bestuur kunnen we terugblikken op een geslaagde namiddag die iets bijgebracht heeft bij de aanwezigen."

bigpic
Foto 1 van 3
bigpic
Foto 2 van 3
bigpic
Foto 3 van 3
Foto 1 van 3
Foto 2 van 3
Foto 3 van 3